onsdag 16. mars 2011

Krisekommunikasjon 2.0


Skrevet av Livia Gustavsen Angelini

For en skeptiker som meg, når det gjelder kommunikasjon via sosiale medier, har tragedien som rammer Japan vært til stor læring. Jeg har lært at sosiale medier kan være mer enn bare en arena for sosialisering og selv promotering. Portaler som Facebook og Twitter har i de siste dagene vist seg å være essensielle kommunikasjonskanaler både privat og offentlig.

For dere som har gått glipp av de siste verdensnyhetene, oppsummere jeg hendelsene kort her; fredag 11 mars like før klokken 07.00 (norsk tid), begynner jorden å skjelve i store deler av Japan. Kort tid senere blir  kysten i nord Japan truffet av en ti meter høy tsunami. Rundt 3000 mennesker er bekreftet omkommet og flere er meldt savnet. De store skadene har også medført en overbelasting av flere av landets kjernekraftverk, og dermed skapt en stor risiko for radioaktive utslipp. 

Dagbladet.no

Jeg vil ikke gå i dybden på vitenskapelige detaljer rundt naturkatastrofen her (noe jeg heller ikke har kompetanse til), men ønsker derimot å kaste et blikk over de nye kommunikasjonskanalene og rollen de kan spille i en slik situasjon.

På den ene siden har vi statsministeren Naoto Kan som stiller opp på ”gammeldags” TV for å ytre sin støtte til det japanske folk, samtidig som han oppfordrer dem til å beholde roen. På den andre, finner vi regjeringens kommunikasjonsansvarlig Notiyuki Shikata, som benytter seg av Twitter for å sende ut pressemeldinger angående krisetilstanden i landet. Shikata har brukt Twitter først og fremst for å informere både den japanske befolkning og den internasjonale pressen, om situasjonen ved de omtalte atomkraftverkene. ”Tweets” blir lagt ut hyppig, opp til flere ganger i timen.

Print Screen

Og mens telefonlinjene var nede i store deler av landet, ble statusoppdateringer på Facebook  den mest effektive måten for å betrygge familie og venner om at man hadde det bra. Det norske utenriksdepartementet har også gjort hjemmeleksa; siden fredag har de benyttet seg av deres facebook side for å kommunisere med norske statsborger i Japan, spre reiseråd og sende ut støtteerklæringer.

Samtidig har Google tilgjengeligjort et eget nettsted for å finne/kommunisere med kjente som befinner seg i områdene rammet av katastrofen. Google Finder ble lansert i forbindelse med jordskjelven i Haiti i 2010, og var tenkt som et diskusjonsforum der man kunne søke opp sine kjære, eller ”poste” små beskjeder. Nettstedet hadde vist seg å være et nyttig verktøy for å kommunisere og suksessen ser ut til å gjenta seg. Bare noen få timer etter at tjenesten ble satt opp på fredag, hadde allerede 1000 poster blitt lagt inn.


Widgets Lab

Men sosiale medienes rolle er ikke bare å kommunisere, de kan også informere. Bare et par timer etter at Japan slo alarm, satt mange av oss klistret til pc skjermen for å se de første bildene av monsterbølgen som slukte kystbyen Sendai. Youtube klippet teller per i dag i overkanten av 7.700.000 visninger, og det finnes titalls av amatørvideoer rundt om på nettet Det setter ting litt i perspektiv når det første mange gjør, mens alt rister rundt dem, er å finne frem mobilen for å filme. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar