onsdag 9. mars 2011

Heidi was at Ski-VM Holmenkollen

Skrevet av Heidi Lois Ravnås

En del av mine 500 nærmeste venner på Facebook har gått fra å være mafiosoer, til å være bønder, til å ha et tilsynelatende ekstremt behov for å vise hvor de er til enhver tid. Hva er greia med Facebook Places og Gowalla…?

Daglig dukker det opp ”interessante” meldinger på veggen om hvor vennene mine befinner seg, eller har befunnet seg. De fleste videreformidler dette via Facebook Places eller Gowalla, og som oftest med en iPhone. Særs hipt og kult, men er dette noe nytt da?

Litt etter at Facebook ble populært i Norge, og jeg kastet meg på bølgen jeg sverget jeg skulle ligge langt unna, fikk man muligheten til å skrive noe i det som ble statusfeltet. Med en gang hadde man fem-seks valg, som gikk på å fortelle hvor man var; på skolen, jobben, hjemme… Heidi is @ home. En egen Facebook-gruppe (hva annet?) fikk gjennomslag for å få dette på norsk, og tada! –is ble byttet ut med er. Smart trekk av Facebook, la brukerne føle seg hjemme med eget språk. Etter hvert var tydeligvis ikke dette noe gøy lenger, og folk begynte heller å skrive quotes, sangtekster og hvor utroooooolig forelska de var i kjæresten sin, som tilfeldigvis var verdens beste. Og ikke minst kjekkeste.

Screenprint Facebook.com


Enkelt sagt er vel Places, Gowalla og alle andre lignende tjenester bare en videreutvikling av @home-statusen som gikk ut på dato for tusen år siden, nemlig i 2006. Så hva er nytt? Foruten å vise de aller nærmeste vennene dine at du har en iPhone, er det en klar trend, i alle fall blant mine venner. Enten de er på SATS/Elixia, BI-B5 (biblioteket på BI Oslo) med et par venner eller, som i de siste ukene, i Holmenkollen. Med andre ord: ikke veldig nytt, bare mer tydelig på akkurat hvilket treningssenter eller hvor på skolen.

Jeg har verken iPhone eller Android-telefon, og må derfor bruke statusfeltet til: ”Har vært på trening. Sitter nå foran skjermen med verdens beste –OG kjekkeste!- kjæreste og ser 3mila. Heia Northug!” Funker det óg.

3 kommentarer:

  1. Spennende innlegg, og kan besvare spørsmålet ditt. Poenget med places, hvor man sjekker inn, er reklame. Eksempelvis kan man sjekke inn på en cafe og dermed vise vennene dine hvor du er. Etterhvert som det blir mer implementert og brukt (om det blir det) har virkeligheten plutselig møtt facebook for alvor og man vil kunne motta tilbud når man sjekker inn et sted, få menyer direkte på resturanter osv.

    SvarSlett
  2. Marita Muus-Falck9. mars 2011 kl. 15:23

    Hei Heidi

    Enda et godt skrevet innlegg. Interessant tema som jeg tror mange kan relatere seg til. Noe jeg tenker over, og som syns er litt skummelt med dette "places" greiene er at alle vet hvor du er til en hver tid.

    Glem det at folk kan "skryte" av at de er på skolen tidlig en mandag morgen og leser (som de fleste studenter burde), eller at de er på SATS Solli plass (for de er så flink å trene), hva med at du IKKE ER HJEMME. Vil du virkelig at alle skal vite hvor du er, og at ingen er hjemme og passer på heimen? Det spør i alle fall jeg meg selv om (paranoid som jeg er)?!

    SvarSlett
  3. Anonym: takk for kommentar! Skjønner jo at vitsen med det er reklame, bare interessant å se at det i bunn og grunn "bare" er en videreutvikling av det Facebook kom med for et par år siden, med rullegardinmeny hvor man kunne velge @home, @work osv… Selvfølgelig også smart å finne ut hvilken café kompisene dine er på, så man kan stikke innom. :)

    Marita: helt enig! Så vidt jeg husker var det et par artikler om nettopp dette i fjor sommer, at man ikke burde skrive hvor man skulle på ferie osv. Du er nok ikke alene om å være "paranoid" på det området tror jeg :)

    SvarSlett