torsdag 24. februar 2011

Den gylne middelvei

Skrevet av Marita Muus-Falck

”Markedskommunikasjon? Er det sånn markedsføring eller sånn PR?” 
Det spørsmålet har jeg fått en del ganger siden jeg begynte på min Bachelor i Markedskommunikasjon på BI i 2009. Venner, familie og bekjente lurer på hva det er jeg nå har funnet på, og vet ikke helt hva markedskommunikasjon dreier seg om. Andre medstudenter forteller at de opplever det samme, og at folk tror det handler om salg og markedsføring, eller å få til gratis publisitet i media. 
Alle vet hva markedsføring er; salg og reklame, sier folk. De siste årene har man også fått øynene opp for disse mystiske og ”skumle” PR-folkene som ”lurer” seg til gratis publisitet. Så hva er egentlig markedskommunikasjon?

Jeg har lest at markedskommunikasjon er all den kommunikasjon en bedrift eller organisasjon kommuniserer utad i alle ledd. Det vil si for eksempel hvordan de ansatte møter kunder, hvilken reklame eller mediedekning som kommer fra organisasjonen, og hvordan produkter og tjenester ser ut. Alt som kommuniseres fra organisasjonen eller bedriften ut til markedet i alle ledd. 
Jobber man med markedskommunikasjon så må man altså tenke på hvordan man kommunisere med leverandører og distributører, hvordan de ansatte i front kommuniserer med kunder. Man må tenke på den reklamen og påvirkningen som blir kommunisert via media og på hvordan saker om organisasjonen og dens produkter/tjenester kommuniseres via publikasjoner. 
Sånn som jeg ser det, er dette en veldig omfattende jobb, og en bredere utdannelse enn en Bachelor i Markedsføring eller PR?!
Jeg tror at denne formen for kommunikasjon vil bli mer og mer ettertraktet blant bedrifter og organisasjoner, og etter hvert vil nok de fleste bli mer klar over hva markedskommunikasjon handler om. Foreløpig nøyer jeg meg med denne lille presentasjonen her, som åpenbart er veldig subjektiv.
Hva sier du, har du en annen oppfatning av hva markedskommunikasjon er?

12 kommentarer:

  1. Fint innlegg! Nyttig og lærerikt, både for studenter og utenforstående:) hvem har skrevet?

    SvarSlett
  2. Fint innlegg, Marita. Helt enig med det du sier om at det dreier seg om å kommunisere det samme ut i alle ledd. Jeg vil også legge til at for å oppnå dette er det viktig at denne kommunikasjonsplattformen utarbeides sentralt i organisasjonen for så å kommuniseres videre internt. Selvfølgelig handler det også mye om posisjonering og differensiering, men akkurat der tror jeg ikke vi skiller oss særlig fra markedsføring og PR. Et viktig stikkord er helhet.

    Selv tenker jeg at den stadig økende fokuseringen på markedskommunikasjon henger tett sammen med et krav om at organisasjonen må oppfattes som troverdig i et marked med mye konkurranse og støy. Med bakgrunn i hva jeg har lært av blant andre vår kjære O’Keefe (persuasion: theory and research) er det essensielt å være konsistent i all kommunikasjon for å oppnå dette. Kommunikasjon i denne sammenhengen inkluderer, som du også påpeker, alt fra det faktiske produktet/tjenesten, kundeservice, talspersoner, samfunnsansvar osv. Helhet handler også om å være konsistent over tid og langsiktig blir dermed et annet viktig stikkord.

    SvarSlett
  3. Takk for gode kommentarer. Helt enig med deg Iselin når det kommer til at økende fokus på markedskommunikasjon blir viktigere for de fleste bedrifter. Det holder ikke lenger å utarbeide gode reklame- og promosjonskampanjer på den ene siden, eller å jobbe med å få positive oppslag i media om bedriften på den andre siden. Forbrukere blir mer og mer bevisst på hva som foregår innad og rundt store organisasjoner, og jeg tror at dette gjør at helheten og ikke minst det å tenke langsiktig blir mer og mer viktig. Noe vi selvfølgelig gjør bedre enn de som driver med markedsføring og PR fordi vi har større bredde og tar med oss litt fra begge sider, og ikke minst det lille ekstra… ;)

    SvarSlett
  4. En liten kommentar i forhold til skille mellom markedskommunikasjon og PR-studiet:

    Jeg har plukket opp et sted at markedskommunikasjonsstudentene tar jobbene til PR-studentene nøyaktig av den grunn som påpekes her, at vi har et mer helhetlig prespektiv.

    Uavhengig hvor objektiv denne kommentaren er, får vi bare vente å se hvordan det ligger ann om ett halvannet års tid og om denne trenden forsatt er i takt.

    SvarSlett
  5. Takk for flott innlegg! Jeg er i søkeprosessen nå på BI, og valget stod i utgangspunktet mellom nettopp markedsføring og PR:-) Men jeg har mer og mer hellet mot markedskommunikasjon, og gleder meg til å lese nedover i bloggen her!

    Det viktigste for meg er å få meg en relevant jobb etterpå, så det er her jeg sliter...hva er safest?? Tenker at mf utdannes det veldig mange av og man kan forsvinne i mengden der, og PR er litt snervert kanskje, så holder en knapp på markedskommunikasjon.

    Kan du komme med eksemlper på hva tidligere studenter jobber med nå, hvor lett fikk de jobb osv?

    Veldig glad for svar:-)

    SvarSlett
  6. Marita Muus-Falck1. mars 2011 kl. 22:58

    Hei

    Bare hyggelig. Jeg er nok enig med deg når det kommer til mf. Klassene der er mye større enn markedskommunikasjons klassene, og du er nok i konkurranse med mange fler når du er ferdigutdannet.

    Vi som skriver her på bloggen er forsatt studenter, så ingen av oss er i jobb enda. Men en bekjent av meg, som var den som fikk meg til å søke markedskommunikasjon (jeg sto også og vippet mellom mf og PR), jobbet som junior produktsjef for Loreal Norge da hun var ferdigutdannet. Jeg vet også om flere som har gått til PR byråer, kommunikasjonsmedarbeider i ulike bedrifter o.l

    Fagene vi har handler om alt fra mf, forbrukeratferd og merkevarebygging, til økonomi og statistikk, sosiologi, kommunikasjon og mediehåndtering. Området er stort og mulighetene er mange.

    Håper dette hjalp litt, ønsker deg lykke til videre med søkeprosessen.

    SvarSlett
  7. Takk for svar!

    Jeg sliter generellt med matte, er de økonomiske fagene umulig å komme seg igjennom tro for en som ikke er på topp der?
    Markedshøyskolen markedsfører seg jo så veldig på at de ikke har så tunge økonomiske fag, men jeg ønsker hverken å gå der eller gå glipp av økonomien som er på BI:)

    Takk for innspillene dine, lander nok på Markedskommunikasjon.

    SvarSlett
  8. Marita Muus-Falck2. mars 2011 kl. 12:37

    Er du innstillt på å gjøre en innsats skal nok de fleste fag være overkommelig.

    Lykke til!

    SvarSlett
  9. Hei Anonym!

    Jeg er heller ikke spesielt flink i matte, men som Marita sier: er du innstilt på å jobbe med økonomi-fagene, er det absolutt overkommelig. Det er også lagt opp til flere arbeidskrav/innleveringer i løpet av semesteret, som "tvinger" deg til å lese og gjøre oppgaver jevnt over i semesteret. Høres kanskje enda verre ut, men jeg syns det er veldig til hjelp for å komme meg gjennom faget. :) Unngår noe av skippertakene før eksamen...

    Lykke til med søkingen, og velkommen til marko om du lander på oss. :)

    SvarSlett
  10. Takk for svar begge to!

    Jeg har søkt nå, og det ble Markedskommunikasjon:-) Det høres veldig bra ut at det er innleveringer igjennom hele året, for jeg trenger å jobbe jevnt. Jeg er ganske voksen også, så siden det da er noen år siden jeg satt på skolebenken sist trenger jeg litt press på meg:-)

    SvarSlett
  11. Katrine Heldor Paulsen6. mars 2011 kl. 21:46

    Hei Anonym.

    Gratulerer med endelig valg - det er ikke bare bare. Håper du blir fornøyd og får bekreftet at valget ditt var riktig.

    Ønsker du allerede nå å få mer innblikk i kommunikasjonsfaget anbefaler jeg deg å følge bloggen til Cecilie Staude - http://ceciliestaude.blogspot.com/.
    Vi har hatt henne i et par fag på BI, blant annet i faget kommunikasjonsatferd som fungere som et introduksjonsfag for markedskommunikasjonstudentene. Bloggen hennes er rettet mot studenter så er både interessant og givende å følge bloggen hennes.

    SvarSlett
  12. Meg igjen:-)

    Takk for så mye info, dere er så hyggelige og hjelpsomme:-)

    Jeg følger bloggen hennes, leser det som er av blogger som er relatert til BI nå for tiden:) Veldig bra blogg hun har, og jeg får masse info om studiet!

    SvarSlett