torsdag 17. februar 2011

Da er vi i gang, med både Gullfisken og pensjonssparing

Skrevet av Katrine Heldor Paulsen

Oppskriften virker enkel - 12 stk reklamefilmer, et par morsomme programledere og en del parodier.
Det hele klippes, limes, røres rundt og resulterer i den årlige Gullfisken i regi av TV2.
Bildet er interessant. Denne ene kvelden i året velger deler av den norske befolkningen å sette seg ned for å stemme frem årets reklamefilm; de samme reklamefilmene som mange prøver å unngå resten av året.
På BI får vi gjentatte ganger høre at det er viktig å ha en god dialog mellom markeds- og kommunikasjonsavdelingen som ansvarlige for det strategiske arbeidet og ”reklamefolka” som står for utformingen, men hvor langt kan man strekke visjonen før det kreative tar full overhånd?

Janne Brenda Lysø fra Try reklamebyrå har vært med på å vinne Gullfisken fire ganger og uttrykket i siste utgave av Kampanje magasin at hun har sett seg lei på annonsører som hele tiden skal snakke om seg selv. Hun oppfordrer heller bedrifter til å vise hva de er gode for. Problemstillingen er som sakt ikke ny for næringslivet eller oss som sitter på skolebenken, men ballansen opplever jeg som diffus og vanskelig å finne.
Ved hjelp av ordene ”young, free & single” vant reklamebyrået Try "Gullfisken 2010" for DnB NOR pensjonssparing, hvor blant annet Brenda Lysbø var med. Om reklamen får enkeltpersoner til å tenke på årene som kommer etter studier, familie og jobb skal ikke jeg sette ord på, men å formidle budskapet ved hjelp av kreative virkemidler, vil jeg påstå at den klarer.

Gratulasjoner sendes til Både Try og DnB NOR. Jeg ser frem til både kreative utforminger i reklamebransjen og interessante debatter her på Input.



                                                       

3 kommentarer:

  1. jeg liker reklamefilmen veldig godt, og hadde tippet at den kom til å vinne:)

    SvarSlett
  2. Selv syns jeg gullfisken har for mye fokus på det kreative, og tror ikke en seier i gullfisken er en garanti for at kampanjen er vellykket.
    Men så er det jo folkets avstemning da, man kan ikke forvente den type kunnskap.

    SvarSlett
  3. Hei Katrine

    Liker poengene du kommer med. Har selv tenkt over hvorfor så mange av Norges befolkning som vanligvis "flikker" til en annen kanal hver gang reklamepausen kommer, setter seg ned en lørdagskveld i januar/februar for å se nettopp et show om reklamefilmer. Ikke bare ser de på, men de stemmer på sin favoritt.

    Jeg tror at "Young, Free & Single" ble folkets favoritt fordi den treffer en del folk som kjenner seg igjen, og fordi den når ut til flere deler av befolkningen. Den når flere fra de som nettopp har fått deg en ny tattovering eller piercing,til de som ikke er så ung,fri og singel lenger.

    DnB NOR og Try gir Norge en god tranformerende reklame, men en passelig "dasj" informerende budskap. Det er i alle fall min mening.

    Veldig bra innlegg, og en god start på et nytt år for Input.

    Hilsen Marita

    SvarSlett