torsdag 11. november 2010

Farvell til tradisjonelle Design og Reklame byråer?

Skrevet av David Vox

Et av de ”hotteste” sosiale nettstedene i det siste, er det australske og Melbourne-plasserte webselskapet 99designs.com.

Konseptet er enkelt:
Har du behov for et kreativt design produkt, så legges ideen ut på anbud til over 100,000 designere. Du velger en premie, og får designutkast fra hele verden.
Du forkaster dårlige design og nominerer en vinner, som får prisen du har forhåndsbetalt. 
Webselskapet er et groundswell for kreative sjeler, og snart har en million dollar blitt utbetalt i premier gjennom denne portalen.

Et av firmaene som har brukt 99designs er det ”Jarle Trå inspirerte” firmaet Globetroopers.com. CEO Todd Sullivan forteller til 99designs.com at de ofte får høre at de har den flotteste nettsiden. Og til kun 6500 kroner kan man forstå hvorfor flere og flere firmaer dropper tradisjonelle designbyråer for og heller benytte seg av ”freelance designere” på nett.

Kilde: globetroopers.com

Tradisjonelle Reklame og Design byråer bør virkelig se utfordringen og mulighetene som følger med slike nye nettrender. Sosiale medier er kommet for å bli. Å dele kreative visuelle ideer er gull verdt for alle som ikke ønsker å voldta budsjettet, men heller fokusere på strategi og gjennomføring av gode markedsføringstiltak.
Mange designbyråer har bare mellom 2-50 designere som kan nok ikke gjøre en bedre jobb enn 100,000. Og hevde det, hadde vært arrogant (og typisk norskt).
Å ha en strategisk forankning i det valgte designet er ikke umulig i 99designs. Man kan legge inn et godt plandokument i beskrivelsen, som ,med klare retningslinjer, kan fortelle designerne hva man er ute etter. Al-filer kan også åpnes og forandres videre, om man ønsker det.

Fremtidens byråer er poteter!

De fleste store Reklame og Design byråene fakturerer kundene sine og selger “det de har”. Har de mange designere, så selger de mye design. Har de kreative reklameansvarlige og prosjektledere, så selger de gjerne hele pakka.

Likevel tror jeg at man fremover vil se at det er de fleksible byråene som kan være ”potet” og bruke de ulike nye sosiale verktøyene i deres store fremskritt.
- Og vise til de beste resultatene til den beste prisen.
Selskaper som kan være fleksible og ha både PR, design og reklame samlet under et tak.

Med 99designs.com kan hvilken som helst bedrift få en logo og webside til 50,000 for 7000 kroner. Ergo: Man sparer mye tid og penger. Når denne kunnskapen er allmenneie, vil de fleste selskaper se at 100 designutkast er bedre enn ett. Spesielt når dette bare tar 1-7 dager, og koster 10% av prisen. Jeg gleder meg til det firmaet som legger ut 99designs-konkurransen sin på Facebook, og inviterer kundene til å rate de ulike utkastene! Da er du “i tiden”!

Kilde: 99design.com

Hva er positivt med 99designs.com kontra Reklame og Design byråer?

- Man får pengene igjen om man ikke er fornøyd.
- Man kan få impulser fra hele verden.
- Minimum av tid, maks resultat.
- Mye å velge i.
- Ekstremt billig. De beste prosjektene/designerne for 7000 kroner.
- Små firmaer kan få samme resultat som store konserner. Så sant de har kompetansen til å følge opp prosjektet. Dialog med designerne er et viktig element.

Hva er negativt med 99designs.com kontra Reklame og Design byråer?

- Har man ikke tid til å følge det opp, må man ikke legge ut et anbud. Da stopper det opp.
- Resultatet er uvisst – man har ingen garanti.
- Om designeren sover på den andre side av kloden, kan det være vanskelig å få tak i han/hun ved overføring av rettigheter/copyright (det kan faktisk ta flere dager).
- Man må også ha litt kunnskap om Al-filer og Web 2.0 om man skal lage en webside ut ifra utkastet.
.- Man må være flink til å kommunisere med designerne for å få et godt resultat. Dette bør kanskje et kommunikasjonsbyrå ta seg av for en del større kunder.

Head Hair & Beauty

Jeg har selv brukt denne tjenesten, og da to venner av meg skulle starte frisør salong i Heggedalsveien, spurte de meg om råd angående logo og grafisk profil. ”Headquarter” kuttet jeg ned til “head” og med en fast font la jeg ut logoen til konkurranse på 99designs. 

Kilde: Privat

Tilbudet fra et annet byrå var 50,000. Kunne jeg gjøre samme jobb for mindre? Vi fikk inn 98 utkast på 7 dager. Logoen kostet 1200kr. Med andre ord sparte de 48.200kr på og ikke bruke et vanlig design og reklame byrå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar