torsdag 14. oktober 2010

Smarttelefonens æra

Skrevet av Carl Thomas Aarum


Microsoft er i full gang med lanseringen av deres nye mobile plattform, Windows Phone 7, Google lanserte akkurat den etterlengtede betalingsløsningen for deres Android Market, og i september sa Steve Jobs at det lastes ned 200 apps i sekundet til deres iOS-enheter (iPhone, iPod Touch og iPad) på verdensbasis.

Det er omtrent 400.000 iPhones i Norge, og hvis ikke det er flere Android-enheter ennå, så er det nok bare et tidsspørsmål før det kommer flere. Jeg finner ikke ferske, konkrete tall, men vi kan antagelig fint anslå at det er over en million smarttelefoner der ute. Så, er det på tide å ta smarttelefonen med i mediemiksen? Sånn på alvor, mener jeg?

For å ta et konkret eksempel fra min hverdag: når jeg får uadressert reklame fra Spar, Joker eller hvem som helst, kommer den ikke innenfor døra engang. Jeg kaster det helt automatisk i dunken ved siden av postkassene – en papirsøplekasse som alltid er full av tilbudsaviser. Om jeg ikke er på utkikk etter noe spesielt, så går de fleste tilbudsavisene rett i søpla.

Likevel ber jeg om å få reklame på telefonen min.

Jeg har applikasjoner fra 7/11, Deli de Luca, Spar, H&M, Absolut, Bacardi, 1881, ja, til og med det politiske partiet Venstre. Jeg stemmer ikke Venstre engang, jeg bare lasta den ned for å se hva det var, og ble sittende å lese nyheter om dem. Alle disse skal, på en eller annen måte, selge meg noe (i utvidet forstand), og jeg har selv gått inn i App Store og aktivt lastet ned deres applikasjoner, så jeg kan se hva de tilbyr.

Formatet er altså viktigere for meg enn innholdet. Jeg vil ikke lese det jeg får i posten – jeg vil lese det på telefonen. Jeg vil lese det så mye at jeg gjør en jobb for å få tak i det.

Så jeg vet for eksempel at denne uken får jeg en trepakning med boller om jeg kjøper en Caffé Rosso på 7/11, og viser frem kupongen på telefonen min. Fordi jeg har sjekka.



Kilde: Print Screen

Det har gått så langt at jeg foretrekker å handle med bedrifter som har en iPhone-applikasjon. Jeg vurderte lenge å bytte bank, fordi DNB NOR ikke hadde noen app. For meg ble den tilgjengeligheten til nettbank så viktig at jeg vurderte seriøst å bytte, inntil DNB NOR-appen dukket opp i App Store den også.  

Altibox leverer kabel-TV og internett hjemme hos meg, og jeg kan på ingen måte tenke meg å bytte. Årsaken er selvsagt deres iPhone-app som lar meg sette på opptak rett fra telefonen. Så hvis jeg er på lesesalen en sen mandagskveld kl 21.30 (som jeg pleier, selvsagt) kan jeg sette boksen hjemme til å ta opp Nasjonalgalleriet på NRK 2.

Disse bedriftene har lykkes i å bruke smarttelefonen til å utvide sitt eget produkt. Men det er stor forskjell på gode og dårlige apps for bedrifter. Der Spar har en ganske innholdsløs og middelmådig applikasjon, som leverer innhold på en relativt usexy måte, har Dolly Dimples på en annen side laget en app som lar deg bestille en egenkomponert pizza, og få den hjem på døren. Appen til H&M har linker til moteblogger, videoinnhold fra motevisninger, i tillegg til bilder av deres nyeste kolleksjoner, mens NetCom lar meg sjekke månedlig forbruk og sende gratis SMSer fra deres app, og setter meg raskt i kontakt med kundeservice, om jeg skulle trenge det.

Kilde: Print Screen

Gir dette noe merverdi for forbrukeren? Jeg tror det. Og i følge alle disse eksemplene, er mange allerede godt i gang med sine applikasjoner. Men det er fortsatt mye å gå på. Hvorfor kan jeg ikke bestille flybilletter direkte fra en Norwegian- eller SAS-app? Hvorfor kan jeg ikke sjekke status på lånet mitt i en app fra Lånekassen? Hvor er mulighetene for å bruke telefonen som et stemplingskort i kaffebaren, så jeg slipper å dra frem den krøllete lappen hver gang? Hvor er It’s Learning/Blackboard-appen? Hvor er appen til frisøren min, så jeg kan bestille time, for nå begynner håret virkelig å bli for langt.

«There’s an app for that» har Apple sagt i sine TV-reklamer lenge. Og det er virkelig en app for det aller meste. Men i løpet av et par år, når forrige generasjons telefoner dør helt ut og smarttelefonene regjerer, og ikke minst, vi skal ut og jobbe med dette, tror jeg det vil bli helt nødvendig for de aller fleste bedrifter å ha med smarttelefonen i mediemiksen. Sånn på alvor.

6 kommentarer:

  1. Hehe, kan kjenne meg igjen i mye der. :)
    Venter for øvrig veldig på app'en for kaffekort på Ritazza og itslearning. ;) Hadde vært genialt!

    SvarSlett
  2. Veldig bra skrevet Carl Thomas!

    Er enig i at det ligger et voldsomt potensiale i apps, og jeg er selv en som blir mer interessert når tilbud og sånn kommer i et slikt format istedenfor papir og på nett.

    Tror flere og flere bedrifter vil innse at å ha en app er vel så viktig som å ha en Facebook-side. Man når ut til kunden direkte uten støy, med mulighet til å gi incentiver ved å bruke den i form av tilbud og underholdning i form av spill.

    Forøvrig skulle jeg gjerne likt å hatt en "book-grupperom på BI" app, gjerne med et kart over hvor grupperommene ligger. Nummersystemet på rommene er ikke akkurat logisk. :P

    SvarSlett
  3. Dette er jo selvsagt vel og bra, hurra for smarttelefonen (som jeg ikke har enda). Men, og nå kommer et eldgammelt argument: tilgjengelighet. Hvorfor i hekkans skal vi kunne gjøre alt, overalt? Og være i kontakt med alt og alle med noen få trykk på den snedige trykkfølsomme skjermen. Jeg tror man har godt av å gjøre en litt større innsats for enkelte ting enn å sitte med telefonen på do, på kafè, på lesesalen, osv.

    Blablabla, egentlig engasjerer det meg ikke så mye, men jeg tenkte jeg kunne sparke ned noen åpne dører når jeg først leste teksten og det var mulig å kommentere her. Punktum.

    SvarSlett
  4. App-er er en genial ting, hvor svært mange bedrifter har stort potensiale. Når du kan mikse din egen pizza og den dukker opp på døra fra dolly, sier det hvor langt det har kommet, og hvor bra noen utnytter teknologien. Men jeg etterspør app's til Smarttelefoner som ikke er Iphone! Android og Symbian har flere brukere enn Iphone og der har man et umettet markded! ;)

    SvarSlett
  5. Enig med mye av det du skriver Carl Thomas, men når det kommer til om man burde ta det med i mediemiksen ENNÅ er jeg litt usikker. Grunnen er fordi jeg tror det er et forholdsvis lite segment der ute som gjør som deg og aktivt sjekker slik "reklame", og jeg spør meg selv om resten av markedet er klar for det? Det er forsatt en stor andel mennesker der ute som ikke en gang vet hvordan en tutch tlf fungerer. Samtidig er jeg enig med Tom Erik at sånn som jeg opplever det i alle fall, så finnes bare disse app`ene til iPhone, og ikke andre andriod tlf. Hvis det ikke er tilfellet, og det faktisk finnes, burde de som tilbyr det i alle fall bli flinkere å markedsføre seg.

    Men som sagt, enig med mye av det du sier, og i likhet med sosiale medier, tror jeg at dette kommer til å bli en av fremtidens kanaler å sende budskap gjennom.

    SvarSlett
  6. Hei alle, og takk for mange kommentarer.

    Ingar: Jeg er helt enig, det er et veldig tilgjengelighetsjag i dag, og det er ikke nødvendigvis noe positivt. Men likevel ender jeg opp med telefonen i hånden når jeg har noen ledige minutter - og hvis man som bedrift klarer å utnytte disse ledige minuttene - og nå sine brukere med en meningsfull applikasjon, så tror jeg det er verdifullt, både for brukeren og den aktuelle bedriften.

    Tom Erik: Joda, jeg kan godt bli med på den, men statistikk sier at iPhone-eiere bruker mye mer tid og penger på programvare, sammenlignet med for eksempel Nokia-brukere. Derfor blir det ekstra lukrativt å utvikle til iPhone - nettopp fordi man vet at man når flere folk der, selv om den installerte basen faktisk er større for Nokia. TNS Gallup har gjennomført en undersøkelse på nettopp det, og noen interessante funn er for eksempel:

    - En iPhone-bruker har brukt over 600 % mer i kroner på mobilt innhold enn hva andre bruker på mobilt innhold.
    - En iPhonebruker ser nesten 300% mer på video på sin mobiltelefon enn det andre brukere gjør
    - Hver fjerde iPhone-bruker ønsker å laste ned læringsapplikasjoner

    Marita: Jada, som jeg skriver, så er det nok noen år frem i tid, og det er jo også nevnt at apps-dillen kan være en døgnflue (http://www.dagensit.no/article2004321.ece) så noen velger nok å sitte litt på gjerdet. Men jeg etterlyser egentlig ikke apps til iPhone som sådan, men mer en inkludering av den mobile plattformen i mediemiksen. Det trenger ikke være apps. Men jeg tror uansett det er dumt å overse den måten å nå sluttbrukeren på.

    SvarSlett