torsdag 28. oktober 2010

Facebook kritiseres – igjen



Skrevet av Katrine Heldor paulsen

I den siste tiden har det vært mye fokus rundt Facebook og hvordan de behandler informasjonen de har på sine brukere. Tirsdag 18. oktober publiserte The Wall Street Journal en artikkel på sin nettside som omhandler hvordan bruk av ulike applikasjoner fører til at brukere deler sin Facebook-ID med tredjeparter utenfor Facebook. Facebook sier dette går imot deres reglement men grunnet teknologien er det vanskelig å håndtere saken - men de jobber med det.

FarmVille er den mest populære applikasjonen med 59 millioner brukere. Ved å delta i spillet vil man gi fra seg sitt ID-nummer til tredjeparten bak spillet, og gir de mulighet til å søke opp navn, bilder, kommentarer og annen aktivitet som du har etterlatt deg. Dette tilsier dermed at eierne bak FarmVille har muligheten for en gullgruve av informasjon for markedsføring. Ikke nok med at gjennom applikasjonene får selskaper tilgang til brukerne, men noen får også ID-nummeret til deres venner igjen. Det store spørsmålet er om FarmVille og andre applikasjoner benytter seg av den informasjonen de får tilgang til. FarmVille sier at de hverken oppbevarer eller benytter seg av denne informasjonen, men tør vi stole på tredjeparten? 

Kilde: ukeavisenledelse.no


Personlig er jeg blitt skeptisk. Og jo dypere innsikt jeg får inn i Facebook jo mer skeptisk blir jeg. Jeg er skeptisk til Facebook, til FarmVille, Texas HoldEm Poker og jeg blir skeptisk når jeg leser at 25 ulike reklame og dataselskap har fått informasjon, med utgangspunkt fra Facebook, som gjør det mulig for dem å bygge opp en profil om meg.

Men hva kan man selv gjøre for å verne rundt sin egen profil? Ved å benytte seg av en lukket profil og begrense settingene sine man et stykke på veien. Facebook, og tredjepartene, skyller som sakt på teknologien. Facebook forsikrer om at de er på saken om å verne enda bedre rundt ID´n til deres brukere. The Journal informere også om at brukere har mulighet til å gjennomføre tiltak på profilen sin som sikrer informasjonen som ligger ute, men dette er avansert kunnskap som den vanlige bruker ikke besitter.

Jeg er en vanlig bruker. Jeg finner det vanskelig å forstå det totale bildet rundt applikasjonene, og har i hvert fall ikke stor nok forståelse rundt de teknologiske utfordringene og tiltakene knyttet til Facebook. Dermed er jeg avhengig av at Facebook er ”på saken” og gjør noe med situasjonen. Et av tiltakene de gjennomførte i oktober var å informere brukerne om hvilke applikasjoner som får tilgang til din ID, samtidig som at man må godkjenne at dette kan forekomme når man takker ja til en applikasjon. Jeg innbiller meg at dette vil føre til at brukere føler de har mer kontroll over den informasjonen som sendes ut, men hva med de tilfellene hvor tredjeparter får tilgang til brukeres venner – blir disse vennene spurt? Ikke så vidt jeg har erfart. Derimot har jeg et inntrykk av at stadig flere og nye applikasjoner popper opp. The Journal sier også at 70 % av Facebookbrukere benytter seg av applikasjoner i måneden.

Nå sitter jeg her, skeptisk, og lurer på hvilken stilling jeg skal ta til Facebook. At Facebook sier de ”er på saken” gjør ikke noe spesielt inntrykk eller gjør meg mindre skeptisk. Jeg lurer derfor på hva Petter – Facebook Norge, ville ha gjort. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar