tirsdag 5. oktober 2010

Flyr på kommunikasjonens vinger?




Skrevet av Livia Gustavsen Angelini

Forrige uke fikk vi, markedskommunikasjons studenter på BI, besøk av markedsdirektør i SAS Norge Camilla Forberg, under en forelesning i Integrert Markedskommunikasjon. I løpet av presentasjonen ble det debattert om hvor vidt en person kan avgjøre suksessen til en bedrift. Siden tema var flyselskap, var det naturlig å nevne Norwegian og Bjørn Kjos. Det var riktignok delte meninger i klassen, men majoriteten uttrykte at bedriftens ansikt utad er viktig og at en karismatisk leder som Kjos er med på gi selskapet en personlighet.

Norwegian
Jeg tror at en del av nøkkelen til Kjos sin suksess er målrettet kommunikasjon. Det er ikke uten grunn at Norwegian har blitt så populært innenfor det private marked, selv om selskapet selv hevder at de har, helt siden starten, hatt forretningsfolk i tankene. Han kjenner selskapets segmenter og vet hvordan han kan nå de. Han er jordnær, underholdende og har et smittende smil. Noe BI studentene fikk vitne da han holdt foredrag foran en stimfull sal under Næringslivsdagene 2010.

Foto: Roald, Berit (Scanpix)

Og Kjos har all grunn til å smile, spesielt etter at høyesteretts ankeutvalg avviste i løpet av uken SAS sin anke etter en dom for industrispionasje. Som følge må det skandinaviske flyselskapet betale 175 mill. til Norwegian. Likevel smiler ikke Kjos så bredt når han blir konfrontert med saken på Skavlans talk show, der han var gjest forrige fredag. Han blir plutselig alvorlig og sier at den saken har han lagt bak seg.

Men bare noen sekunder etter er latteren på plass igjen.

For eksempel når han forteller om hvordan han møtte kona, tidligere flyvertinne hos nettopp SAS. Han sier at det er blant annet derfor han ikke kan snakke så stygt om konkurrenten og at ”det er veldig bra det og”.
Hvor gjennomtenkt denne uttalelsen var vet ikke jeg, men med tanke på påvirkning kan det jo virke som et godt eksempel på dissonansreduksjon.

Samtidig er det vanskelig å måle konkret hvor stor betydning Kjos har for selve flyselskapet. Da jeg begynte å fly med Norwegian var det fordi jeg trengte et alternativ til SAS, som ikke lenger møtte mine krav som forbruker. Den gangen hadde jeg aldri hørt om flyselskapets karismatiske leder, så man kan si at jeg valgte Norwegian ”før” Bjørn Kjos. Men det er også mange som hevder at Kjos har direkte innvirkning på deres valg av flyselskap.

Ryanair
Et annet flyselskap, som har bygget mye av ”image” sitt på sin gründer, er Ryanair. Eieren til det irske lavpris-selskapet, Michael O’Leary er kjent i forretningsverdenen for sin frittalende personlighet og sterke utspill. For ikke så lenge siden vakte O’Leary oppmerksomhet i forbindelse med et intervju med Bloomberg. I denne sammenhengen kom O’Leary med kraftige uttalelser; som ståplasser om bord i flyet, toalett avgifter og forslag om å ”kvitte seg” med den ene piloten. O’Leary understreker at en flytur er ingen ”sex opplevelse”, og at kunden har som regel ikke rett!

Foto: Gunnar Lier

Informasjonssjefen for SAS Knut Morten Johansen  kommenterer O’Learys utspill ved å si at

-       Kundene blir nærmest behandlet som kveg, og blir sett på som litt dumme.

Noe jeg må dessverre si meg enig i.

Og det hjelper jo heller ikke å lese om norske fagforbunds boikotting av flyselskapet, i samsvar med ITF (Internasjonal Transport Forbund) sin ”Ryanair be fair” kampanje. En kampanje som akter å få Ryanair til å anerkjenne flygende personells rett til å organisere seg.

Men til tross for dårlig omdømme blir Ryanair kåret til verdens beste lavprisflyselskap i 2010 av World Low Cost Airline Congress. Og selskapet tjener penger som aldri før. Det er klart at pris har mye å si. Ryanair tilbyr flyreiser innen Europa mange av oss ellers ikke hadde hatt råd til. Men ifølge phd. Jim Parker fra Raymond James er det ikke bare snakk om pris. Han mener at O’Learys ekstreme utspill er i realiteten nøye gjennomtenkt og et strategisk spill for å få publisitet. Selv påvirker slike uttalelser holdningen min til flyselskapet i sterkt negativ retning. Etter å ha lest om O’Learys intervju ble jeg sittende igjen med en følelse av å bli lite verdsatt som kunde; en følelse som gjorde at jeg booket min neste reise med et konkurrerende flyselskap.

5 kommentarer:

  1. Marita Muus-Falck5. oktober 2010 kl. 20:50

    Interessant innlegg Livia! Jeg er en av de som setter stor pris på Bjørn Kjos, men jeg må si at i likhet med deg kjente jeg ikke til Kjos da jeg først begynte å fly Norgwegian. For min del var min motivasjon at jeg ville støtte konkurrenten til det som den gang var en mulighet til å få bort SAS sitt monopol. Ryan Air har jeg aldri prøvd, men på grunn av mye dårlig WOM tror jeg aldri jeg kommer til å fly med dem heller. Hvis det er tilfellet som du skriver at deres ansikt utad uttaler seg på denne måten, så kan jeg helt ærlig ikke skjønne at noen flyr med dem. Slike uttalelser påvirker også min holdning, og gjør at jeg får en "disliking" ovenfor merket.

    Igjen, bra innlegg og interessant tema.

    SvarSlett
  2. bra innlegg livia!
    jeg har personlig reist veldig mye pga spredt familie, og satt veldig pris på at norwegian kom som et billigere anternaltiv til SAS. I likhet med Marita startet jeg med å bruke Norwegian før jeg visste om Kjos, rett og slett pga prisen, som er det viktigste for meg nå.

    SvarSlett
  3. haha, en flytur er ingen sexopplevelse, det vet jeg godt.

    Super artikkel Livia

    SvarSlett
  4. Katrine Heldor Paulsen7. oktober 2010 kl. 11:28

    jeg er en av de som ikke har blitt frelst av Kjos. Jeg kan forstå at han oppfattes som en likanes kar og at mange finner troverdig, men jeg har et inntrykk av at han blander seg inn i for mange diskusjoner hvor han egentlig ikke har noe relevant å komme med. Om dette er grunnet medienes evige jakt etter å få en kommentrar fra ham eller om det er innitiativ fra Kjos er uvist, men da Kjos stilte i et debattpanel på Næringslivsdagene til BI opplevde jeg at han ikke kom med mange relevante meninger knyttet til miljøproblematikk. Derimot opplevde jeg ham som usikker og han synset kun rundt de ulike momentene. Jeg følte han kun tok unødvendig plass og tid fra resten av panelet.

    O’Leary er, i motsetning til Kjos, anonym for meg. Jeg har aldri fløyet med selskapet hans, men ser frem til å bli behandlet som kveg i januar da jeg skal ta min første tur med selskapet!

    SvarSlett
  5. Takk Ingrid og Marita:)!

    Katrine jeg er enig med deg når det kommer til Kjos sin deltagelse i klima debatten under Næringslivsdagene. Jeg følte at det ikke var helt hans arena, og at han kanskje ikke hadde så lyst til å uttale seg...det er et ganske vrient tema for en som eier et flyselskap...uansett så var nok ikke på BI for å snakke om klima. All spalteplassen han får er nok grunnet både det at han har blitt så populær og mediene gir ham stor oppmerksomhet, men også at han selv utnytter det for å få publisitet.

    Når det gjelder Ryanair, har jeg fløyet ganske ofte med dette selskapet. Som student er jeg avhengig av billige flybilletter og jeg må innrømme at de er veldig gode på deres "on time policy". Når det er sagt, har jeg ikke forståelse for O'Learys lite intelligente uttalelser og hans syn på kundene! Gleder meg til januar jeg og, men ikke på grunn av Ryanair...

    SvarSlett