mandag 20. september 2010

Kuene bestemmer!

Etter å ha sett uendlige mange ku-le twitringer de siste dagene, ble fristelsen for stor og jeg måtte klikke meg inn. Hva var det som trigget Nils Apeland, Kondomeriet-Kjersti og Eva Sannum til å twitre om kuer?

Ny konkurranse

Det viser seg at Kuene bestemmer er Tines nye Litago-stunt på nett. Litago har tidligere hatt ulike konkurranser når det gjelder semesterets smak på Litago-melken, som f.eks KuKaos. Våren 2010 lanserte de spillet KuKaos, som var en konkurranse hvor de fire spillerne som fikk høyest poengsum vant én ukes jobb med å bestemme smak, emballasjetekst, design og kommunikasjon.

Men nå er det altså kuene som bestemmer. I samarbeid med deg så klart. På en koselig gård har Litago delt opp jordet i 25 ruter, hvor hver rute representerer én smak. Ti ekte kuer skal i fem dager bo på dette jordet, og den ruten som får flest kubesøk blir den neste Litago-smaken. Hver dag skal det også arrangeres en aktivitet i en av rutene, og det er her publikum kommer inn. Det gjelder med andre ord å være kreativ for å få din aktivitet med.

Interaktivt

Kuene er selvfølgelig på Twitter, og hver ku vil derfor twitre hva de driver med og hvor de befinner seg. I tillegg kan du følge kuene via live-kamera på jordet. Ku-Big Brother med andre ord, men siden det hovedsakelig er myntet på barn er det tvilsomt om vi kommer under dyna hos Litago-kuene. Heldigvis. Kuene er også på Facebook, sannsynligvis fordi størsteparten av målgruppen deres bruker Facebook heftigere enn Twitter.

Kilde: print screen / privat

Twitter har likevel vært en rask motor for å få ut b(k)udskapet til folket. Fra kl 11 til 18 i dag har hele 23 personer twitret om kuene i følge real time-søk. Det er kanskje ikke så mye i forhold til mange andre aktuelle saker, men nå er dette snakk om at voksne mennesker twitrer om det som i hovedsak er en barnekonkurranse. Kanskje det er et resultat av Tines POST-tilnærming i den sosiale strategien sin; det er ikke først og fremst teknologien (Technology) du bør fokusere på, men menneskene (People). Barna klarer de nok å fange opp andre steder også, men klarer de i tillegg å få grep om foreldrene har de et nokså bra utgangspunkt for å selge mye Litago-melk denne høsten. Som pialise twitrer: ”Litago på web får meg til å sitte og se live-sending av kuer på et jorde. Føler meg dum!”

Uansett hvor dum man måtte føle seg fordi man klikker seg inn på siden og ser ferdig hele filmen, er det virkelig et tegn på at dette funker. Personlig drikker jeg sjelden eller aldri melk, men har likevel brukt en times tid på å se filmen om kuene, og sjekke de ut på Twitter og Facebook. Et artig og ku-lt stunt fra Tine, som ut ifra Twitter-responsen tydeligvis engasjerer flere enn bare primærmålgruppen.

Man kan si mye om meierigiganten Tine, men markedsføringen deres i sosiale medier når det gjelder Litago er alt annet enn feilslått!

- Heidi Lois Ravnås

3 kommentarer:

  1. Ok, kult at du skulle skrive om det, denne kampanjen fanget nettopp oppmerksomheten min. Artig stunt forøvrig, og godt skrevet innlegg!

    SvarSlett
  2. Ku-lt inlegg Heidi.. bra skrevet og morsomt av Tine. Har faktisk ikke hørt om dette, men nå ble jeg nysgjerrig.. Twitter here i come.. - Marita-

    SvarSlett
  3. Takk for kommentarer!
    Jeg ble fenget av kampanjen selv, spesilet siden flere twitret om det. De viser at det er mulig å bruke Facebook og Twitter til mer enn bare "skravling" :)

    -Heidi Lois-

    SvarSlett