mandag 13. september 2010

En titt på Facebook Places




Facebook Places

Den 18. august i år lanserte Facebook applikasjonen Places i USA for nett og mobil. En applikasjon som gjør det mulig for brukere å dele sin geografiske posisjon, finne venner som er i nærheten og ”sjekke inn” sammen med dem.

Du har kanskje vært i parken en dag, og senere finner du ut at noen av vennene dine var i den samme parken, bare noen hundre meter unna! Med denne applikasjonen kunne du ha logget inn på Facebook Places via mobilen og sjekket på kartet om det var noen kjente i nærheten, for så og finne dem og ”sjekke inn” hos dem.

Se video av hvordan tjenesten virker her

Ikke den første

Selv om dette er en relativt ny trend er ikke Facebook Places den første tjenesten som tilbyr brukerne å dele sin geografiske posisjon. Foursquare, en internett- og mobiltjeneste, startet allerede i 2009. Da var det kun mulig å sjekke inn i et begrenset antall byer rundt om i verden. I januar i år fikk tjenesten en oppgradering som gjorde det mulig å sjekke inn på steder rundt om i hele verden. I slutten av august i år nådde Foursquare 3 millioner brukere.

I tillegg til Foursquare så tilbyr Gowalla og Booyah mer eller mindre den samme tjenesten. Det som skiller disse fra Facebook Places er at de har et spillelement i seg. Du får blant annet ulike belønninger ettersom du besøker steder.

Twitter Places har siden november 2009 latt sine brukere inkludere sin posisjon i sine tweets. Denne tjenesten har derimot ingen mulighet til å sjekke inn på steder og invitere andre dit.

Til tross for at Facebook har ventet til nå med å komme på banen med sin lokaliseringsbaserte tjeneste, er det først nå verden for alvor vil få øynene opp for denne teknologien. Med over 500 millioner brukere er det et faktum at mange vil komme til å ta i bruk tjenesten. Og at den vil spre seg raskt.

Nye muligheter for markedsføring

I tillegg til det sosiale aspektet ved Facebook Places, vil det også bli en arena for bedrifter til å markedsføre seg på. Internettmagasinet Fastcompany skrev dagen etter lanseringen av applikasjonen en artikkel om de mange mulighetene den gav for markedsføring. Bedrifter vil kunne merke av sin posisjon på kartet, og opprette en ”Places” side hvor kunder kan sjekke inn, tagge venner og bilder, samt legge igjen kommentarer.

Statistikken som samles inn vil gi bedrifter muligheten til å kartlegge hvor, når og hvor lenge ulike kunder har sjekket inn. Disse dataene kan videre brukes til å utvikle mer målrettet kommunikasjon og markedsføring som treffer kunder helt ned på enkeltindividnivå.

Siden Facebook Places enda er i en tidlig fase, og ikke tilgjengelig i andre land enn USA og Japan, gjenstår det å se hvor populær tjenesten blir. Vil den ta av og bli den neste store trenden innen markedsføring og tilstedeværelse av bedrifter gjennom sosiale medier? Det er umulig å svare på. Men det er ikke umulig å tenke seg hvilke potensial en slik tjeneste har. Særlig blant over 500 millioner brukere.

Forestill deg at du kjører nedover veien og passerer Elkjøp. Hvis du har med deg mobiltelefonen din vil lokaliseringsteknologien kunne sende deg en rabattkupong akkurat i det du passerer butikken. Dette gjør det mulig for bedriften å kommunisere med kunden på det optimale tidspunkt – rett før et potensielt kjøp. Hadde du sittet hjemme i din egen stue og mottatt det samme tilbudet ville du neppe ha oppnådd den samme påvirkningen.

Kan være en sikkerhetsrisiko

Med all ny teknologi er det fordeler og ulemper. Facebook Places er intet unntak. For hvor går grensen for hva vi skal dele med andre på Facebook?
Selv om tjenesten har en rekke sikkerhetsinnstillinger som begrenser hvem som kan se din posisjon på kartet, er det nok mange som vil overse disse. Enten med vilje eller ikke. Og det er da det begynner å utgjøre en sikkerhetsrisiko.

For når hvem som helst kan se hvor du er, kan de samtidig også se hvor du ikke er. Dette er med andre ord en gylden mulighet for innbruddstyver til å velge ut sine mål. Og nettopp dette skjedde i New Hampshire i uken som gikk. Nettmagasinet The Inquisitr kunne fredag melde om at tyver hadde brutt seg inn i boliger og stjålet for 100 000$. Fellesnevneren for ofrene var at alle hadde postet sin lokasjon på Facebook.

Det er slike saker som gjør at sikkerhetsaspektet til Facebook Places vil bli omdiskutert når det kommer til Norge. Men så var også statusoppdateringene på Facebook det. Jeg tror det bare er en naturlig del av utviklingen til sosiale medier. Og med tiden lærer vi oss å adoptere det inn i vår hverdag. Og leve med det.

Når det er sagt. Jeg gleder meg til å sjekke inn.

- Henrik Birkeland





4 kommentarer:

  1. Kjempe bra innlegg Henrik, nå la du listen høyt ;) Godt jobbet! -Marita-

    SvarSlett
  2. Utrolig godt skrevet Henrik! Dette er jo en ny applikasjon som Ola Nordmann ikke veit noe særlig om enda så syntes det er et veldig relevant og godt formulert innlegg.
    - Mehmet

    SvarSlett
  3. Herlig herlig, bra jobba! Du la lista høyt for meg… ;) Fortsetter du og vi andre sånn, blir det her knallbra..

    Slenger ved en link jeg fant på socailmediatpday.com, om ting man bør vite om Facebook Places: http://www.socialmediatoday.com/traceyudas/164947/5-things-you-need-know-about-facebook-places-right-now

    Good to know!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for kommentarer :) Artig å høre.

    Fin link Heidi!

    SvarSlett