mandag 27. september 2010

Hvor er kommunikasjonen…?

Som mange av oss har kunnet lese og høre i de siste ukene, har det stormet rundt Senterpartiet og flere av deres statsråder. Det hele begynte med diverse gaver ulike politikere på tvers av partier og departementer, hadde mottatt i forskjellige sammenhenger. Videre har Senterpartiet blitt sentralt i media på grunn av saker om gaver i form av både armbånd og penger.

Med tanke på hva vi lærer på skolen om omdømmebygging og ikke minst hva som skader et omdømme, er det ikke vanskelig å skjønne at disse ulike sakene som har kommet frem har skadet både regjeringen, og ikke minst Seterpartiets omdømme. Jeg vil påstå at deres reliabilitet har blitt betydelig svekket i lys av de siste ukers avsløringer.

Korrupsjon! Jeg kan bare snakke for meg selv, men det er noe jeg tidligere har tenkt at ”nei, vi er jo ikke korrupte i Norge”. Jeg føler det er et skummelt og ukjent ord som jeg nødig vil bruke om noen, i alle fall ikke politikerne våre som styrer dette landet. Det som er sikkert er at med en gang det ordet blir nevnt i forbindelse med et navn, en organisasjon eller i dette tilfellet et politisk parti, så er omdømme til det aktuelle partiet blitt betydelig skadeskutt, uavhengig om det er sant eller ikke.

 Foto: Håkon Mosvold Larsen (Scanpix)











Det finnes mange saker som har blitt ”avslørt” i løpet av de siste ukene. Det jeg sitter og undrer på når jeg ser på nyhetene og hører statsråder som Navarsete, Kleppa og Riis-Johansen svare for seg i ulike intervjusammenhenger, er: ”Har ikke disse menneskene folk rundt seg som forteller dem hva de skal og ikke skal si, og ikke minst hvordan de skal si det?” Det er godt mulig at de som kan dette bedre enn meg synes at de svarer godt for seg, men jeg sitter ikke igjen med det inntrykket. Jeg synes toneleiet er arrogant og bagatelliserende, og jeg sitter igjen med en følelse av ansvarsfraskrivelse. Tanken min er at hvis jeg sitter igjen med disse inntrykkene, så er det jo noen andre som også gjør det. Jeg føler det er underlig at i dette tiåret, som på en måte har vært ”omdømmets tiår” (med saker som Yssen og Valla, Norsk tipping direktør og private hager, Telenor i Bangladesh og E.coli saken til Gilde) at et politisk parti ikke har kontroll på dette området – kommunikasjonen!

Foto: Cornelius Poppe (Scanpix)
Det siste jeg har fått med meg som jeg så på nyhetene på TV2 den 21.9.2010 er at ”Navarsete skylder på Kleppa”. Dette gjelder saken om at sjefen i Eidsiva (selskapet som har gitt senterpartiet den ulovlige pengestøtten) ble tildelt stillingen som styreleder i Avinor av samferdselsminister Kleppa. Navarsete sier i intervjuet at Kleppa var klar over pengestøtten, men Kleppa hevder hun ikke visste noe om en kobling mellom Eidsiva og Senterpartiet på det tidspunktet. Det er en kjent sak at media er god til å snu og vende litt på uttalelser, så det høres ut som om at de skylder på hverandre, men det er jo det inntrykket vi får, og det som påvirker omdømmet til partiet og statsrådene. Problemet er at de gjør heller ingenting for å prøve å snu denne kommunikasjonen som kommer ut til det norske folk. En partileder peker på, og legger skyld på en av sine egne statsråder?!



Foto: Scanpix
Det jeg vil belyse ved hjelp av dette innlegget er hvor skjørt og utsatt et omdømme er. *Det jeg undrer meg over er at når vi vet at det er flere og flere partier som ansetter kommunikasjons og medierådgivere, hvor er disse nå? Jeg føler ikke noe nærvær fra dem i Navarsete, Riis-Johansen og Kleppas saker. Som journalisten nevner i innslaget høres den siste kommentaren til Navarsete ut som om den er ”innøvd”, og sikkert i regi av en rådgiver. Men når det er så innlysende, så gjør det vel ikke saken bedre?  Blir spennende og se hvordan denne saken utvikler seg videre og hvordan SP kommer til å håndtere saken fremmover, men det er vel trygt å si at det ikke lover så bra for Senterpartiets politiske omdømme akkurat nå.

Skrevet av: Marita Muus-Falck

7 kommentarer:

  1. Det er alltid interessant når man etterspør kommunikasjonen i politikken. Politikere lever og ånder for kommunikasjon, dermed er det fasinerende å se at de får en strek i regningen ved situasjoner som dette. En ting er å etterspøre partiers rådgivere, men hva med tidligere politikere som har lagt politikken på hyllen og gått over til kommuniksjonsbransjen. Hvor er de når situasjoner som dette oppstår?

    SvarSlett
  2. ja hvor er de? det har jeg ikke tenkt på... Det som jeg undrer meg mest over er ikke hva som blir sagt, men hvordan. Vi blir fortalt at i sånne tilfeller skal man legge seg flat og beklage, men jeg syns de bare peker på hverandre og ikke inrømmer at de har gjort noe feil?!

    SvarSlett
  3. Godt skrevet Marita, er enig med deg - politikere taper autoritet når saker som dette både blir kjent og samtidig håndteres uten handlekraft, troverdighet og ydmykhet. Man må vel kunne forvente, for ikke å si forlange, at politikere setter seg nøye inn i regelverket for de ordningene de selv har vært med på å lage og også etterlever dem. Å si at man har handlet i god tro holder vel kanskje ikke ......

    SvarSlett
  4. Takk for det Cecilie. Ja jeg mener i alle fall at vi kan forvente det, for som Katrine sier så er kommunikasjon noe politikere "lever og ånder for". Det viser vel kanskje at de ikke tar dette med medie og kommunikasjonshåndering så alvorlig som man burde og som forventes av dem...

    SvarSlett
  5. Fin debut Marita :) Er helt enig i at måten disse sakene har blitt håndtert på er nærmest amatørmessig. Arbeiderpartiet har også gått på slike smeller både med Bio-diesel saken og nå senest med kraftlinjeutbygging i Hardanger.

    De foreslår noe, møter massiv kritikk og taper ansikt uansett hva de gjør - gjennomfører de det som de har sagt møter de stor opposisjon, men snur de i saken viser det svakhetstegn.

    Jeg vil si politikere har i den siste tiden vært generelt flinke til å sette seg i vanskelige situasjoner uten å ha den storheten til å innrømme at de har tatt feil, for deretter å skylde på hverandre.

    Så jeg er helt enig med deg Marita.. hvor er kommunikasjonen?

    SvarSlett
  6. Enig med de fleste, håndteringen av denne saken har vært ganske trist. For med rask reaksjonsevne, og effektiv kommunikasjon, har jeg inntrykk av at det ville forsvunnet like raskt som det dukket opp - se bare på hvordan Ap håndterte de teppene som Gahr Støre hadde fått. På meg virker det som det blåste fortere over enn armbåndene til Navarsete

    Er også enig i det Henrik sier om Arbeiderpartiets miljøblemmer i det siste. I tillegg til biodiesel og Hardanger, kommer jo CO2-rensingen på Mongstad, så de har satt seg i et par leie situasjoner i det siste det er vanskelig å komme ut av uten å tape ansikt. Så det er nok ikke bare omdømmet til Sp, men hele regjeringen som har fått seg et skudd for baugen de siste månedene.

    SvarSlett
  7. Godt innlegg Marita.
    Syntes det er urovekkende når folkevalgte representanter bryter regelverk de selv setter rammer for.
    Når det kommer til kommunikasjon kan jeg ikke begripe hvordan situasjonen er blitt håndtert. Å svare på arrogant tilnærmet frekt vis holder bare ikke mål når en skal svare på tiltale.

    SvarSlett