torsdag 21. april 2011

Velkommen til FINNland!

Skrevet av Livia Gustavsen Angelini

Kloke hoder i FINN.no har fanget opp noe TV3 har skjønt for lenge siden; at nordmenn elsker ”reality programmer”!

Selv har de nå lansert ”dokusåpen” FINNland, der vi ser et ungt par flytte in i en tom leilighet i Oslo, med ikke annet til rådighet enn en bærbar pc og et busjett på 100.000kr.
Oppholdet i FINNland varer i 10 uker og hver uke får paret et oppdrag, som kan innebære alt fra å innrede stuen i ”gammel dame stil” til å reise rundt i Europa på kortest mulig tid.

Utfordringen er så klart at alt skal kjøpes, selges eller skaffes på FINN.no. I noen tilfeller får de også hjelp av "eksperter" (eksempelvis interiørarkitekten Anette Godager), som viser hvordan man kan optimalisere søkeprosessen i den nett–baserte basaren. Veldig lærerikt også for de som ser på! 

Facebook.com

Men la oss ta et skritt tilbake. Det hele startet med en casting–konkurranse, der selve ”premien” var å flytte til FINNland. Ved å utfordre unge par til å delta i konkurransen, skapte FINN oppmerksomhet rundt kampanjen tidlig og lyktes med å involvere hovedmålgruppen allerede i starfasen. De heldige vinnerne var kjæresteparet i begynnelsen av tjueårene, Michael Solbakken og Johanne Jomisko, som Massiv.no har allerede definert Norges nye ”reality par”. Dette er med andre ord som Paradise Hotel for kreative folk med lite penger i lomma.

Kampanjen er også et vellykket eksempel på integrert markedskommunikasjon og strategisk bruk av sosiale medier. I tillegg til å sende reklame på TV har FINN opprettet en Facebook side (som teller over 2 600 tilhengere), en Twitter konto og ikke minst et eget nettsted for kampanjen. På nettsiden FINNland vil du i tillegg til de ukentlige episodene også finne en form for videoblogg, der paret forteller om hverdagen i ”verdens minste land”.

Selv pleier jeg aldri å følge med på sånt, men etter uker med kontinuerlig stimuli tok nysgjerrigheten overhånd. Konseptet er fargerikt og morsomt, men i seg selv ikke banebrytende.

Å spille på kreativitet og ønske om å skille seg ut, ved å lansere nettbaserte konkurranser, er ingen nyhet blant markedsførere (spesielt når målgruppen er unge mennesker). Men man kan si at FINN har med sin kampanje tatt dette fenomenet ”to the next level”. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar